Om oss
Örebrokompaniet är Örebro kommuns marknadsföringsbolag. Vårt jobb är att marknadsföra platsen Örebro. Vi gör det för att positionera Örebro som en attraktiv plats för människor och företag. Vårt uppdrag är med andra ord brett, vårt angreppssätt likaså. Men vi jobbar alltid snabbfotat och i nära samarbete med andra.

Om rollen
Som innehållsspecialist hos oss på Örebrokompaniet blir din viktigaste uppgift att bidra till att vi blir ännu bättre på att marknadsföra platsen Örebro. Du kommer att skapa innehåll med målet att fler ska upptäcka allt fantastiskt Örebro har att erbjuda. Oavsett om det handlar om att flytta hit, besöka oss, börja jobba eller driva företag här.

Idag jobbar vi framför allt i det digitala medielandskapet, främst via våra sajter (visitorebro.se och orebroslott.se) och Metas kanaler. Produktion av digitalt innehåll kommer med andra ord bli en stor och viktig del av din vardag. Men analoga lösningar är fortfarande en del av mixen, så det är viktigt att du känner dig bekväm även där.

Om dig
Vi har ett brett marknadsföringsuppdrag. Bredden speglar vår vardag, och ditt jobb. För att lyckas i rollen behöver du därför känna dig bekväm med att vandra mellan olika sammanhang och ämnesområden. Vi ser även att du har ett par års erfarenhet av att jobba i liknade roller.

Vi gör saker tillsammans, summan av delarna bildar helheten. Av den anledningen är det inte hugget i sten exakt vilken profil vår nya kollega ska ha. Foto och film är vi starka på idag, så just det är inte det viktigaste att du behärskar. Utan snarare att du har kompletterande kompetenser. Kanske är din specialitet idédrivet innehåll till sociala medier, målgruppsanpassad text, digitala kundresor, sökordsoptimering eller motion graphics. Kanske något helt annat.

Oavsett vilket behöver du vara rejält duktig på att utveckla, producera och optimera engagerande innehåll. Och gilla att samarbeta. 

  • Du har en ständigt närvarande nyfikenhet, är genuint intresserad av kommunikation och gillar utveckling
  • Du håller dig uppdaterad kring nya trender och beteenden i det digitala medielandskapet
  • Du har driv och initiativförmåga
  • Du gillar att lösa problem och hitta nya vägar framåt
  • Du gillar att tänka och tänka till, men framför allt att göra
  • Du är strukturerad och ansvarstagande

Vi tror att dina vanligaste arbetsredskap är:

  • Meta Business Suite
  • Canva
  • WordPress
  • Da Vinci Resolve (eller liknande)
  • After Effects
  • InDesign
  • Photoshop

Det är också önskvärt att du:

  • Har kännedom om verktyg som Ads Manager, Google Analytics, Google Ads och LinkedIn (campaign manager)
  • Har kunskaper inom marknadsföring via nyhetsbrev och mejl
  • Har förståelse för vad det innebär att jobba med marknadsföring inom eller i relation till offentlig sektor
  • I vår bedömning kommer vi också värdera dina personliga egenskaper högt.

Korta fakta
Omfattning: Tjänsten är ett vikariat om 100 % och sträcker sig till december 2026.
Tillträde: Så snart som möjligt, och enligt överenskommelse.
Plats: I Örebro har vi två kontor, ett på slottet och ett i en central galleria. Vi är övertygade om att vi gör vårt bästa jobb om vi ses där och jobbar tillsammans. Inte alltid, men åtminstone tre dagar i veckan.  

På Örebrokompaniet värdesätter vi en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökande med olika bakgrund. 

Ansökan
Ansökan med personligt brev, CV och eventuell portfolio skickas till ansokan@orebrokompaniet.se
Skriv ”Innehållsspecialist” i ämnesraden på mejlet. 

Sista ansökningsdag är 28 september men vänta inte, urval och intervjuer kommer ske löpande. Anställning kan komma att ske under rekryteringsprocessen.

Eventuella frågor besvaras av Erik Scherlund, marknadschef och varumärkesansvarig, eller Tiina Mykkänen, vd.
Mejl: erik.scherlund@orebrokompaniet.se / tiina.mykkanen@orebrokompaniet.se
Telefon: Erik 070–861 17 08 / Tiina 070–722 93 93